Trzeźwość emocjonalna. Słyszymy o tym na mityngach, w czasie terapii, w ośrodkach leczenia, a może niektórzy w ogóle nie słyszeli tego określenia. Nie, nie chodzi o to, by być nadmiernie emocjonalnym, bo to się czasem zdarza we wczesnej trzeźwości. Niektórzy mogą jednak uważać, że trzeźwość emocjonalna oznacza bycie "szczęśliwym, radosnym i wolnym" lub "życie w sposób wykraczający poza nasze najśmielsze marzenia". Na początkowych etapach trzeźwości często uważa się, że należy skupić się na tym, by trzymać się z dala od narkotyków i alkoholu lub sytuacji, które "wyzwolą" w nas chęć sięgnięcia po nie. Kiedy jesteśmy uzależnieni, trzeźwość emocjonalna może być czymś, co osoba uwikłana w nałóg może stracić, a dodatkowo członkowie rodziny zajmujący się bliską osobą mogą stracić z oczu jej trzeźwość emocjonalną.

Możemy kopać i krzyczeć na drodze do trzeźwości emocjonalnej lub regulacji emocjonalnej, a dobra wiadomość jest taka, że wykonujemy tę pracę - odczuwamy nasze uczucia.

Trzeźwość emocjonalna to coś, czego każdy potrzebuje, by odzyskać zdrowie po długiej podróży przez uzależnienie. A więc... czym jest trzeźwość emocjonalna? I co to dokładnie znaczy? Zebraliśmy listę, aby przejść do sedna sprawy.

Co to jest trzeźwość emocjonalna?

Trzeźwość emocjonalna to termin używany do opisania stanu umysłu, który wykracza poza fizyczne wyzdrowienie. Nie ulega wątpliwości, że odstawienie narkotyków i alkoholu to najważniejszy pierwszy krok, a trzeźwość emocjonalna jest niezbędna do utrzymania pozytywnej zmiany stylu życia. Jednak wyzdrowienie nie zawsze oznacza, że będziemy otoczeni tęczami i motylami lub wolni od problemów i intensywnych uczuć. Czasami nasze emocje mogą nas popychać do granic możliwości. Podstawą trzeźwości emocjonalnej jest nauczenie się, jak radzić sobie z tymi uczuciami w zdrowy sposób, bez uciekania się do starych nawyków.

Czy jesteś emocjonalnie trzeźwy? Oto lista oznak, że możesz być:

Potrafisz regulować uczucia

Nie bylibyśmy ludźmi, gdybyśmy nie czuli, a to wszystko jest częścią doświadczenia życiowego - nawet negatywne uczucia. Jednak trzeźwość emocjonalna w mniejszym stopniu opiera się na jakości uczucia ("dobre" lub "złe"), a bardziej na ogólnej zdolności do odczuwania uczuć.

Te nowo odkryte uczucia mogą być jak kolejka górska, zwłaszcza we wczesnej fazie trzeźwości. Kiedy jesteśmy uzależnieni, próbujemy stłumić nasze uczucia za pomocą substancji. Piliśmy, kiedy czuliśmy się szczęśliwi, a zażywaliśmy narkotyki, kiedy byliśmy zdenerwowani. Fizyczne trzeźwienie jest procesem, podobnie jak uczenie się przezwyciężania emocji i przyswajanie nowych umiejętności radzenia sobie z nimi w celu regulowania uczuć.

Niestety, nie możemy pozbyć się tych uczuć, ale możemy nauczyć się je regulować. Kiedy jesteśmy w stanie myśleć i zastanawiać się, zanim zaczniemy reagować na nasze uczucia za pomocą starych, nieprzystosowawczych zachowań, osiągamy ważny etap w naszym zdrowieniu. Musimy najpierw myśleć, a dopiero potem żyć.

Potrafisz żyć w chwili obecnej

Bez względu na to, kim jesteś, czy jesteś w trakcie zdrowienia, czy nie, życie w chwili obecnej jest trudne. Czasami możemy utknąć w przeszłości i tam pozostać, ale to nam nic nie daje. Przeszłość to przeszłość, a teraz możemy iść tylko do przodu. Zamiast oglądać się za siebie i dąsać się na przyszłość, możemy skupić się na tym, co aktualnie robimy lub co chcielibyśmy robić, i następnego dnia zrobić coś innego. Bycie obecnym i życie w chwili obecnej może stać się wzmacniające.

Ponadto osoba trzeźwa emocjonalnie będzie potrafiła radzić sobie ze swoimi uczuciami we wszystkich momentach życia, a także przyznać, kiedy potrzebuje pomocy. W ten sposób możemy znaleźć spokój z naszymi przeszłymi działaniami i nie zastanawiać się zbytnio nad tym, co przyniesie przyszłość.

Można tworzyć głębokie więzi

Więzi interpersonalne. Przyjaźnie. Więzi. Związki. Jakkolwiek je nazwiemy, w czasie aktywnego uzależnienia od substancji prawie nie istniały. Kiedy jednak wytrzeźwiejemy i pozbędziemy się tych, których uważaliśmy za przyjaciół, możemy nawiązać nowe relacje, w których będziemy mogli rozmawiać o stresie i emocjach, nie opierając się na związkach z alkoholem i narkotykami, które kiedyś mieliśmy. Kiedy takie więzi zaczynają się tworzyć, można rozwinąć podobieństwa i zacząć widzieć ludzi takimi, jakimi są naprawdę, tak jak oni widzą nas. Tego typu więzi mogą nam pomóc w ponownym nawiązaniu kontaktu z przyjaciółmi i osobami, które kiedyś były nam bliskie.

Ponadto osoby, które dopiero co wytrzeźwiały, mogą nawiązać głębokie więzi i odbudować relację z samym sobą. Uzależnienie może negatywnie wpłynąć na poczucie własnej wartości i pewność siebie, a bez substancji możemy zacząć dostrzegać, kim jesteśmy na głębszym poziomie i rozpoznawać, jaką osobą chcemy się stać. Refleksja nad sobą i kontaktami międzyludzkimi to podstawa trzeźwości emocjonalnej.

Bierzesz życie takim, jakie jest

Trzeźwość emocjonalna oznacza postrzeganie naszych zmagań jako korzystnych, a smutku jako narzędzia niezbędnego do rozwoju. Nie użalamy się już nad sobą i zaczynamy postrzegać przeszkody na drodze naszego życia jako kamienie milowe. Ci, którzy są emocjonalnie trzeźwi, widzą te rzeczy takimi, jakimi są, i potrafią nadal dostosowywać się do sytuacji bez uciekania się do alkoholu czy narkotyków. Niezależnie od tego, czy chodzi o coś obraźliwego, co ktoś powiedział, czy o sytuację życiową, np. zwolnienie z pracy. Alkoholicy i uzależnieni, którzy są emocjonalnie trzeźwi, podejmą odpowiednie kroki, aby znaleźć rozwiązanie sytuacji, ale wiedzą, że na koniec dnia wszystko się ułoży, jeśli tylko pozostaniemy trzeźwi.

Szukasz trzeźwości emocjonalnej?

Czy udało ci się zachować trzeźwość, ale emocje nadal rządzą twoim życiem? Czy nadal popełniasz samosabotaż? Możemy kopać, płakać i krzyczeć o uczuciach i utorować sobie drogę do trzeźwości emocjonalnej, ale nie możemy jej wymusić. Dobra wiadomość jest taka, że nie istnieje czas, w którym można osiągnąć ten stan. Niektórym może to zająć kilka dni, a innym lata. Trzeźwość ma swoje wzloty i upadki, tak jak życie. Jednak jako ludzie trzeźwi mamy możliwość uczynienia każdego dnia lepszym.

Czasami, nawet z tym nowo odkrytym poczuciem wolności, możemy powodować niepotrzebny ból i zamieszanie w otaczającym mnie świecie. Jeśli nadal zmagasz się z trzeźwością emocjonalną, sprawdź nasz transformujący kurs na ten temat na Sobriety Engine, tutaj.